Vilkår og betingelser

Artikel 1 - Definitioner I disse vilkår og betingelser forstås ved: »fortrydelsesret«: den periode, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret;
»forbruger": en fysisk person, der ikke handler som led i sin erhvervsmæssige virksomhed, og som indgår en aftale om fjernsalg med den erhvervsdrivende.
kalenderdag; Langfristet transaktion: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvor forpligtelsen til at levere og/eller modtage er spredt over tid; Varig databærer: ethvert middel, der sætter forbrugeren eller den erhvervsdrivende i stand til at lagre oplysninger, der er rettet til dem personligt, på en måde, der muliggør fremtidig søgning og uændret gengivelse af de lagrede oplysninger. »Fortrydelsesret": forbrugerens mulighed for at træde tilbage fra fjernsalgsaftalen inden for fortrydelsesfristen.
Iværksætter: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester på afstand til forbrugere; Fjernsalgsaftale: en aftale, hvor der inden for rammerne af et system med fjernsalg af produkter og/eller tjenester, der er organiseret af iværksætteren, indtil aftalens indgåelse kun anvendes en eller flere fjernkommunikationsteknikker; Fjernkommunikationsteknikker: midler, der kan bruges til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og forretningsrepræsentanten er i samme rum på samme tid. Generelle betingelser: de nuværende generelle betingelser for virksomheden.

Virksomheden er registreret hos det hollandske handelskammer (KvK) under nummer 95554831.

Artikel 3 - Anvendelighed Disse generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud fra iværksætteren og for enhver indgået fjernsalgsaftale og ordrer mellem iværksætter og forbruger. Før fjernsalgsaftalen indgås, stilles teksten til disse generelle vilkår og betingelser til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det inden indgåelse af fjernkontrakten blive angivet, at de generelle vilkår og betingelser kan konsulteres hos virksomheden, og at de på anmodning fra forbrugeren vil blive sendt så hurtigt som muligt gratis. Hvis aftalen om fjernsalg indgås elektronisk, kan teksten til disse generelle betingelser uanset det foregående stykke stilles til rådighed for forbrugeren elektronisk, inden aftalen om fjernsalg indgås, på en sådan måde, at forbrugeren let kan gemme den på et varigt medium. Hvis dette ikke med rimelighed er muligt, vil det blive angivet, inden fjernsalgsaftalen indgås, hvor de generelle vilkår og betingelser kan konsulteres elektronisk, og at de vil blive sendt elektronisk eller på anden måde gratis efter anmodning fra forbrugeren. Hvis der ud over disse generelle betingelser gælder specifikke produkt- eller servicebetingelser, gælder andet og tredje afsnit, og i tilfælde af modstridende generelle betingelser kan forbrugeren altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest fordelagtig for ham. 

Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkår og betingelser på noget tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller erklæres ugyldige, forbliver kontrakten og disse vilkår og betingelser ellers gyldige, og den pågældende bestemmelse vil straks blive erstattet af en bestemmelse, der svarer så tæt som muligt til formålet med den oprindelige. Situationer, der ikke er reguleret i disse generelle betingelser, skal bedømmes »i ånden« i disse generelle betingelser. Uklarheder om fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår og betingelser skal fortolkes »i ånden« af disse generelle vilkår og betingelser.

Artikel 4 - Tilbuddet Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller finder sted under visse betingelser, er dette udtrykkeligt angivet i tilbuddet. Tilbuddet er uden forpligtelse. Iværksætteren har ret til at ændre og justere tilbuddet. Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til at muliggøre en god vurdering af tilbuddet af forbrugeren.
Hvis iværksætteren bruger billeder, er disse en sand repræsentation af de tilbudte produkter og / eller tjenester.
Åbenlyse fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet binder ikke iværksætteren. Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke danne grundlag for skader eller annullering af aftalen. Billeder af produkter er en sand repræsentation af de tilbudte produkter. Iværksætteren kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt matcher de virkelige farver på produkterne. Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er knyttet til accept af tilbuddet. Dette gælder især for: eventuelle forsendelsesomkostninger; hvordan aftalen vil blive indgået, og hvilke skridt der kræves til dette; hvorvidt fortrydelsesretten gælder; metoden til betaling, levering og opfyldelse af aftalen; tidsrammen for accept af tilbuddet eller den tidsramme, inden for hvilken den erhvervsdrivende garanterer prisen; niveauet for gebyret for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af fjernkommunikationsmidler beregnes på et andet grundlag end den sædvanlige grundafgift for det anvendte kommunikationsmiddel; om aftalen arkiveres efter indgåelsen, og i givet fald hvordan forbrugeren kan konsultere den; hvordan forbrugeren inden aftalens indgåelse kan kontrollere og om ønsket korrigere de oplysninger, han har givet i henhold til aftalen; eventuelle andre sprog, som aftalen kan indgås på ud over nederlandsk; de adfærdskodekser, som den erhvervsdrivende har tilsluttet sig, og hvordan forbrugeren kan konsultere disse adfærdskodekser elektronisk; og minimumsvarigheden af aftalen om fjernsalg i tilfælde af en langvarig transaktion. Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.

Artikel 5 - Aftalen Aftalen indgås, med forbehold af stk. 4, på tidspunktet for forbrugerens accept af tilbuddet og opfyldelse af de betingelser, der er fastsat deri. Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, anerkender virksomheden straks modtagelsen af accepten af tilbuddet elektronisk. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er blevet bekræftet af virksomheden, kan forbrugeren annullere kontrakten. Hvis kontrakten indgås elektronisk, træffer virksomheden passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske transmission af data og skaber et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, træffer virksomheden passende sikkerhedsforanstaltninger. Iværksætteren kan - inden for de juridiske rammer - finde ud af, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle de fakta og faktorer, der er vigtige for den ansvarlige indgåelse af kontrakten på afstand. Hvis iværksætteren på baggrund af denne undersøgelse har gode grunde til ikke at indgå kontrakten, har han ret til med rette at afvise en ordre eller ansøgning eller at knytte særlige betingelser til dens udførelse. Den erhvervsdrivende skal vedlægge følgende oplysninger til produktet eller tjenesteydelsen til forbrugeren, skriftligt eller på en sådan måde, at det kan opbevares af forbrugeren på en tilgængelig måde på en holdbar datalagringsenhed: a. besøgsadressen på virksomhedens etablering, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager; b. betingelserne for og den måde, hvorpå forbrugeren kan udøve fortrydelsesretten, eller en klar meddelelse om, at fortrydelsesretten er udelukket; c. oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice; d. oplysninger, der er omfattet af artikel 4, stk. 3, i disse vilkår, medmindre den erhvervsdrivende har givet oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice d. de oplysninger, der er omfattet af artikel 4, stk. 3, i disse vilkår og betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren inden aftalens indgåelse e. kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er af ubestemt varighed. I tilfælde af en langvarig transaktion gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering. Hver kontrakt indgås under forudsætning af, at der er tilstrækkelig forsyning af de pågældende produkter.

Artikel 6 – Fortrydelsesret Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at fortryde aftalen uden at angive nogen grund inden for 14 dage. Denne fortrydelsesfrist begynder dagen efter, at produktet er modtaget af forbrugeren eller af en på forhånd udpeget og meddelt repræsentant for virksomheden.

I fortrydelsesperioden skal forbrugeren behandle produktet og emballagen med omhu. Produktet må kun pakkes ud eller bruges i det omfang, det er nødvendigt for at kunne vurdere, om forbrugeren ønsker at beholde det.

Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal produktet returneres til virksomheden med alt medfølgende tilbehør og – hvis det med rimelighed er muligt – i original stand og emballage, i overensstemmelse med de rimelige og tydelige instruktioner, som virksomheden har givet.

Når forbrugeren ønsker at benytte sig af fortrydelsesretten, skal dette meddeles virksomheden inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Denne meddelelse skal ske skriftligt eller via e-mail.

Efter at forbrugeren har meddelt, at fortrydelsesretten ønskes anvendt, skal produktet returneres inden for 14 dage. Forbrugeren skal kunne bevise, at de leverede varer er returneret rettidigt, for eksempel ved hjælp af et forsendelsesbevis.

Hvis forbrugeren ikke har meddelt ønsket om at bruge fortrydelsesretten inden for de nævnte frister i punkt 2 og 3, eller ikke har returneret produktet til virksomheden, er købet bindende.

Artikel 7 – Omkostninger ved fortrydelsesret Hvis forbrugeren benytter sin fortrydelsesret, er omkostningerne ved returnering af produkterne forbrugerens eget ansvar. Hvis forbrugeren har betalt et beløb, vil virksomheden refundere dette beløb hurtigst muligt, dog senest inden for 14 dage efter modtagelsen af meddelelsen om fortrydelse. Dette forudsætter dog, at produktet er modtaget af webshoppen, eller at der kan fremvises fuld dokumentation for returneringen.

Artikel 8 – Undtagelser fra fortrydelsesret Virksomheden kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i punkt 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis virksomheden klart har angivet dette i tilbuddet, senest ved aftalens indgåelse.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter: a. som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer; b. som tydeligt har en personlig karakter; c. som på grund af deres natur ikke kan returneres; d. som hurtigt kan forringes eller forældes; e. hvis pris er afhængig af udsving på det finansielle marked, som virksomheden ikke har kontrol over; f. løssalg af aviser og magasiner; g. lyd- og videooptagelser samt computersoftware, hvor forseglingen er brudt; h. hygiejneprodukter, hvor forseglingen er brudt.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester: a. vedrørende indkvartering, transport, restaurationsydelser eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode; b. som er påbegyndt med udtrykkeligt samtykke fra forbrugeren før fortrydelsesfristens udløb; c. vedrørende spil og lotterier.

Artikel 9 – Prisen I den i tilbuddet angivne gyldighedsperiode forhøjes priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke, bortset fra prisændringer som følge af ændringer i moms.

Afvigende fra forrige punkt kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er afhængige af udsving på det finansielle marked, og som virksomheden ikke har kontrol over, til variable priser. Denne afhængighed og det faktum, at eventuelt angivne priser er vejledende, vil blive nævnt i tilbuddet.

Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er et resultat af lovgivningsmæssige bestemmelser. Prisstigninger fra og med 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis dette er aftalt, og: a. de er et resultat af lovgivningsmæssige bestemmelser; eller b. forbrugeren har ret til at opsige aftalen fra den dag, prisstigningen træder i kraft.

Alle priser er med forbehold for tryk- og stavefejl. Der tages ikke ansvar for konsekvenser af tryk- og stavefejl. Ved tryk- og stavefejl er virksomheden ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.

Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti Virksomheden garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne overholder aftalen, de specifikationer, der er angivet i tilbuddet, de rimelige krav til brugbarhed og/eller funktionalitet samt gældende lovgivning og/eller myndighedsbestemmelser på tidspunktet for aftalens indgåelse. Hvis det er aftalt, garanterer virksomheden også, at produktet er egnet til andet end almindelig anvendelse.

En garanti givet af virksomheden, producenten eller importøren påvirker ikke de juridiske rettigheder og krav, som forbrugeren har i henhold til aftalen.

Eventuelle mangler eller fejlleverede produkter skal meddeles virksomheden skriftligt inden for 14 dage efter levering. Returnering skal ske i originalemballage og i ny stand. Garantiperioden svarer til producentens garantiperiode.

Virksomheden er dog ikke ansvarlig for produktets endelige egnethed til individuelle formål hos forbrugeren, ej heller for rådgivning vedrørende brug eller anvendelse af produktet.

Garantien gælder ikke, hvis:

  • Forbrugeren selv har repareret og/eller modificeret produkterne eller har ladet tredjepart gøre det;

  • Produkterne er blevet udsat for unormale forhold, forkert håndtering eller brug i strid med virksomhedens anvisninger eller etikette;

  • Fejlen skyldes krav fastsat af myndighederne vedrørende materialernes art eller kvalitet.

Artikel 11 – Levering og udførelse Virksomheden udviser størst mulig omhu ved modtagelse og gennemførelse af produktordrer.

Med forbehold af bestemmelserne i artikel 4 udfører virksomheden accepterede ordrer hurtigst muligt, dog senest inden for 30 dage, medmindre der er aftalt en længere leveringstid med forbrugeren. Hvis leveringen forsinkes, eller en ordre ikke kan udføres (delvist eller helt), informeres forbrugeren herom senest 30 dage efter ordreafgivelsen.

I så fald har forbrugeren ret til at ophæve aftalen uden omkostninger og har ret til eventuel erstatning. Ved ophævelse i henhold til det foregående punkt refunderer virksomheden det beløb, forbrugeren har betalt, hurtigst muligt og senest inden for 14 dage efter ophævelsen.

Hvis levering af det bestilte produkt viser sig at være umulig, vil virksomheden bestræbe sig på at tilbyde en erstatningsvare. Senest ved levering informeres forbrugeren tydeligt og forståeligt herom.

Ved levering af en erstatningsvare kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostninger for en eventuel returnering afholdes af virksomheden.

Risikoen for skade og/eller bortkomst af produkter bæres af virksomheden indtil leveringen til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og meddelt repræsentant, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.

Artikel 12 – Løbende aftaler: opsigelsesbetingelser og forlængelse

Opsigelse
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som har til formål regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, med overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.

Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som har til formål regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, ved udløbet af den bestemte periode med overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.

Forbrugeren kan opsige de nævnte aftaler:

når som helst og ikke være begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;

på samme måde som aftalen er indgået;

altid med samme opsigelsesfrist, som virksomheden har fastsat for sig selv.

Forlængelse
En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.

Afvigende fra det foregående afsnit må en tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af dagblade, nyhedsbreve og magasiner stiltiende forlænges for en bestemt periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med en opsigelsesfrist på højst én måned.

En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af produkter eller tjenester må kun forlænges stiltiende på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige med en opsigelsesfrist på højst én måned og højst tre måneder, hvis aftalen omfatter regelmæssig, men mindre end én gang om måneden, levering af dagblade, nyhedsbreve og ugeblade.

En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af dagblade, nyhedsbreve og magasiner i form af prøve- eller introduktionsabonnementer forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperioden.

Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end ét år, kan forbrugeren efter ét år opsige aftalen til enhver tid med en opsigelsesfrist på højst én måned, medmindre rimelighed og retfærdighed tilsiger, at opsigelse inden udløbet af den aftalte varighed ikke er rimelig.

Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter udløbet af fortrydelsesretten som nævnt i artikel 6, punkt 1. Ved aftaler om levering af tjenesteydelser begynder denne periode efter, at forbrugeren har modtaget bekræftelsen af aftalen.

Forbrugeren er forpligtet til straks at underrette virksomheden om eventuelle fejl i angivne eller oplyste betalingsoplysninger. Ved forsinket betaling har virksomheden – med forbehold for lovbestemte begrænsninger – ret til at opkræve rimelige omkostninger, der forudgående er meddelt forbrugeren.

Artikel 14 – Klagebehandling
Klager over aftalens opfyldelse skal indgives til virksomheden inden for 7 dage efter, at forbrugeren har konstateret manglen. Klagen skal være klart og fuldstændigt beskrevet.

Indsendte klager besvares inden for 14 dage fra modtagelsen. Hvis en klage forventes at kræve en længere behandlingstid, modtager forbrugeren inden 14 dage en bekræftelse på modtagelsen med en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere fyldestgørende svar.

Hvis klagen ikke kan løses i mindelighed, opstår en tvist, som er omfattet af tvistløsningssystemet. En klage suspenderer ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt angiver andet.

Hvis klagen vurderes som berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget valg enten erstatte eller reparere de leverede produkter uden omkostninger for forbrugeren.

Artikel 15 – Tvister
For aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, som disse generelle vilkår gælder for, gælder udelukkende nederlandsk lov – også hvis forbrugeren er bosiddende i udlandet.